Met de bescherming van mens, dier en milieu is onze top prioriteit
Veiligheid op de weg
Onze chauffeur Martin Kolff uit Dirksland mocht zich in 2021 weer een jaar lang de veiligste chauffeur van Nederland noemen! Lees meer…
Van Waveren Transport is getoetst aan de SQAS-richtlijnen. SQAS (Safety & Quality Assessment System) is een systeem dat ten eerste de kwaliteit, ten tweede de veiligheid en ten derde de beveiliging en milieuprestaties van logistieke dienstverleners (LSP’s) en chemische distributeurs op een uniforme wijze evalueert. Deze evaluatie gebeurt door onafhankelijke beoordelaars met behulp van een standaard vragenlijst. Bekijk hier ons recent SQAS certificaat.
Sinds de komst van veiligheidssystemen voor vrachtwagens, investeert Van Waveren Transport in deze systemen. Niet alleen om de veiligheid van onze chauffeurs maar ook van andere weggebruikers te verhogen. Wij werken bijvoorbeeld met de volgende veiligheidssystemen:
Adaptive cruise control en forward collision warning met noodstop voorziening
Lane Keeping Support
Lane change Support
Driver Alert Support
In druk verkeer zorgt de op radar en camera gebaseerde Adaptive Cruise Control voor een veilige afstand tot het voorgaande voertuig. Mede door het gaspedaal en alle beschikbare remmen automatisch te regelen. Met een waarschuwingslamp op de voorruit te projecteren waarschuwt het intuïtieve Collision Warning-systeem de chauffeur. Zo wordt gevaar van een botsing met een voertuig vermeden. Kortom aanzienlijk minder risico op ernstig letsel, mede door de automatische noodrem activatie.
Onbedoeld van rijstrook wisselen wordt vaak genoemd als oorzaak van ernstige ongevallen. Volgens ons te vaak. Om deze oorzaak te verminderen houdt Lane Keeping Support (LKS) de wegmarkeringen in de gaten met behulp van een camera. Zo waarschuwt het systeem de chauffeur wanneer hij deze markeringen overschrijdt.
Radartechnologie scant bij het Lane Change Support (LCS) systeem de blinde hoek aan de passagierszijde op andere weggebruikers. Dus als het niet veilig is om van rijstrook te veranderen bijvoorbeeld vanwege een fietser, waarschuwt het systeem de chauffeur. Zodra dit gebeurt, gaat een zoemer af en ziet de chauffeur een knipperend pictogram naast de passagiersspiegel.
Dit intelligente systeem houdt het rijgedrag bij. Als het rijgedrag anders is dan normaal krijgt de chauffeur een waarschuwing. Op dat moment ziet hij een signaal en een melding op het dashboard met het advies om te pauzeren. Wanneer er een tweede melding komt, schakelt de cruise control automatisch uit. Met het gevolg dat de truck langzaam gas terugneemt.