Ruim 65 trucks met de nieuwste veiligheidssystemen hieruit bestaat ons
Modern Wagenpark
Voornamelijk rijdt Van Waveren Transport tankcontainers met chemie en brandstoffen. Vier van de 65 trucks rijden nagenoeg volcontinu. Een daarvan is een Volvo FH 460 met I-Save. Bij ruim een kwart miljoen kilometer per jaar scheelt I-Save met Turbo Compound-motor duizenden liters diesel en bespaart tonnen CO2.
Van de 65 trekkende eenheden is 70 procent in onze eigen blauwe kleur. Daarmee rijden tankcontainers met chemie op voornamelijk Benelux, Duitsland en Antwerpen, maar ook Frankrijk, Spanje en Turkije. Een enkele keer gaat het naar Marokko en zelfs naar Wit-Rusland. Dat is geen regulier transport. Het komt meestal omdat de klant een spoedopdracht heeft die niet in de gewone logistieke keten past. Dat soort werk hebben wij ook zeer goed geregeld, bijv. ook op Scandinavië. De overige trucks worden gebruikt in de brandstofdistributie.
Het merendeel van de Van Waveren-vloot bestaat uit Volvo’s. Vandaag de dag kopen we ze zeker vanwege de goede relatie met de dealer. Het werk is veel ‘just in time’ en daar kunnen we geen stilstand bij permitteren. Dit is waar de relatie met Volvo zo belangrijk is.
Preventief vervangen wij iets meer onderdelen dan je misschien normaal zou doen. Dit extra beetje onderhoud betaalt zich later terug. Van Waveren Transport ruilt geen voertuigen in. Vanwege het goede onderhoud in combinatie met een jong kenteken omdat wij veel kilometers per jaar maken, weet de markt ons altijd snel te vinden als wij vervangen.
Alle voertuigen zijn voorzien van boordcomputers en zijn daardoor ook realtime te volgen. Door middel van GPS weet de planning op ieder moment waar het voertuig zich begeeft. Voordeel hiervan is dat wij onze opdrachtgevers tijdig kunnen informeren over de status van de lading.
Een systeem dat zonder enige vorm van communicatie met andere voertuigen in staat is om de snelheid en volgafstand van het uitgeruste voertuig te regelen. Het bouwt verder op de reeds bestaande cruisecontrol en is een vorm van ‘precrash-systeem’, een geautomatiseerd computersysteem in een auto speciaal ontwikkeld om de impact van een verkeersongeval te verminderen dan wel te voorkomen.
Dit intuïtieve noodrem systeem waarschuwt door een waarschuwingslamp op de voorruit te projecteren wanneer gevaar van een botsing wordt gedetecteerd. De noodrem wordt automatisch geactiveerd, waardoor het risico op ernstig letsel aanzienlijk vermindert.
Letterlijk vertaald: elektronische stabiliteitscontrole. ESP ondersteunt de bestuurder van een voertuig wanneer deze in een kritieke situatie terechtkomt waarbij het voertuig dreigt te slippen: bij plotselinge uitwijkmanoeuvres voor hindernissen, bij verkeerd ingeschatte bochten of bij een verraderlijk wegdek.
Dit ondersteuningssysteem houdt de wegmarkeringen in de gaten met behulp van een camera en waarschuwt de chauffeur wanneer deze markeringen onbedoeld overschrijdt worden.
Voor meer over alle technieken, zie veiligheidssystemen.