Winnaar NK Veiligste Chauffeur vertelt met passie over zijn werk

Winnaar NK Veiligste Chauffeur vertelt met passie over zijn werk

Onze winnaar Martin Kolff van het NK Veiligste Chauffeur 2019 voelt zich als een vis in het water in het tanktransport. Hij schrijft veiligheid met een hoofdletter V. In de preventiespecial van TVM Actueel juli 2021 vertelt Martin uitgebreid over zijn werk.

Van postbode naar vrachtwagenchauffeur

Vanaf 2006 rijdt Kolff al met tank- wagens. Eerst bij De Rijke en inmid- dels al 10 jaar voor Shell via zijn werk- gever Van Waveren Transport uit Amsterdam. Hij noemt zijn werk het leukste wat er is. Al lag dat in het begin van zijn chauffeurscarrière niet in de lijn der verwachting. Zijn vader adviseerde hem in zijn begintijd als postbode om veel rijbewijzen te halen, zodat hij altijd iets zou hebben om op terug te vallen. Dit advies sloeg hij niet in de wind. Na enkele jaren te hebben gewerkt als postbode begon Martin Kolff met een carrière als vrachtwagenchauffeur.

De overgang van een beroep waar je constant beweegt en onder de mensen bent naar urenlang alleen in een cabine zitten viel hem zwaar. “Ik bezorgde post en maakte aan de lopende band praatjes met de dorpsbewoners. Regelmatig werd ik uitgenodigd voor een bakkie koffie en zat ik even bij Jan en alleman thuis. Het viel dus wel even rauw op mijn dak om als vrachtwagenchauffeur weinig mensen te spreken en op jezelf in de cabine aangewezen te zijn. Maar alles went. Uiteraard maak ik nog ontzettend graag een praatje op locaties waar ik moet laden en/of lossen. Dat zit gewoon in me.”

Uitdagend werk, maar vooral leuk

Het is niet niks om met tienduizenden liters brandbare vloeistoffen zoals benzine of diesel te rijden. “Het is makkelijker om met een volle tankwagen te rijden, dan met een halfvolle tankwagen. Rijden met een halfvolle tankwagen vergt veel meer concentratie. Wanneer je remt, dan klotst de vloeistof achter je tegen alle kanten aan. Daardoor kan je als je niet goed genoeg remt nog wat vaart mee krijgen. Dat wil je niet.”

Het werk is in essentie in de afgelopen jaren niet veranderd. Wel is het volgens Kolff allemaal een stuk gemakkelijker geworden. Dat heeft volgens hem vooral te maken met het zogenoemde ‘snuffel- systeem’. Dat systeem zorgt ervoor dat het niet meer mogelijk is om tijdens het laden of lossen bijvoorbeeld diesel en benzine door elkaar te halen. Het systeem blokkeert de toegang wanneer er iets niet klopt. Op die manier is de kans op misstorting een stuk kleiner geworden. “Dat scheelt natuurlijk. Het werk is op het gebied van administratie en procedures wel een stuk intenser geworden. Er komt veel bij kijken op het gebied van veiligheid. Alles wordt gemonitord en in de gaten gehouden. We zijn constant met veiligheid bezig, maar dat is uiteraard een erg goede zaak.”

Lees hier het volledige artikel uit TVM Actueel

Over de auteur

admin administrator

Translate »