Categorie Archief Bedrijfsactiviteiten

Een terugblik op de Ridders van de Weg bij Van Waveren Transport

Ridders van de weg, onze superhelden en hun vrachtwagen maken jaarlijks nogal wat kilometers. Daarom is het van groot belang om het vakmanschap van deze chauffeurs op peil te houden en waar mogelijk, te stimuleren en te belonen.

Onderscheiding voor schadevrije jaren

Het TVM veiligheidsplan, opgericht in 1966, had tijdens de 50e editie van Ridders van de Weg in 2018, al meer dan 30.000 ridders op de teller staan. 1.535 jaar schadevrij rijden, talloze veilige kilometers. De chauffeurs ontvingen onderscheidingen voor diverse schadevrije jaren en zijn beëdigd als ‘Ridders van de Weg’. De chauffeurs worden gehuldigd en zo wordt het vakmanschap gevierd.

Chauffeurs komen in aanmerking voor deze eervolle onderscheiding en krijgen brons met 3 jaar, zilver met 5 jaar, goud met 10 jaar en diamant met 20 jaar, wanneer zij schadevrij rijden. Dat wil zeggen dat zij niet, of zonder schuld bij een verkeersongeval betrokken zijn geweest.

89 chauffeurs schadevrij bij Van Waveren Transport

Onze kanjers, met trots publiceren wij de onderscheidingen die onze betrouwbare chauffeurs de afgelopen jaren in ontvangst hebben mogen nemen.

  • 2 Ridders van de weg in 2018: 2 zilver
  • 13 Ridders van de weg in 2017: 3 goud, 7 zilver, 3 brons
  • 20 Ridders van de weg in 2016: 5 goud, 6 zilver, 9 brons
  • 19 Ridders van de weg in 2015: 5 zilver, 14 brons
  • 11 Ridders van de weg in 2013: 5 zilver, 6 brons
  • 9 Ridders van de weg in 2012: 1 goud, 2 zilver en 6 brons
  • 11 Ridders van de weg in 2011: 4 goud, 5 zilver en 2 brons
  • 4 Ridders van de Weg in 2010: 4 brons

Inzet van onze chauffeurs met veiligheid op nummer 1

Alle 89 chauffeurs van harte met deze mijnpaal in jullie jaren op de weg voor Van Waveren Transport, bedankt voor jullie inzet en precisie! Wij zijn trots op onze betrouwbare chauffeurs en wensen nog vele schadevrije jaren en veilige kilometers over de weg bij ons bedrijf. Superhelden, bedankt voor jullie inzet!

Vanaf 2019 kreeg het concept van Ridders van de Weg helaas een nieuw jasje. Geen bronzen, zilveren of gouden onderscheidingen voor de chauffeurs meer. Het initiatief van de reguliere Ridders van de Weg onderscheidingen werden vanaf 2019 vervangen voor een landelijke zoektocht naar de TVM Award Ridder. Deze award is bestemd voor een chauffeur die zich verdienstelijk heeft gemaakt voor transportveiligheid.

Dag van de Vrachtwagenchauffeur 9 Dec 2021: onze chauffeurs weer in het zonnetje!

Op 9 december 2021 was er weer volop aandacht voor onze hardwerkende mannen en vrouwen achter het stuur van de vrachtwagen. En terecht. Want zij maken het verschil: Veilig onderweg. Bedankt!

Aandacht en publiciteit voor de vrachtwagenchauffeur

Wij bij Van Waveren Transport vinden onze chauffeurs goud waard en nemen dus ook dit jaar weer met een leuke actie deel aan de Dag van de Vrachtwagenchauffeur om zo een nieuwe traditie in gang te zetten om chauffeurs in een welverdiend zonnetje te zetten en tegelijkertijd de aantrekkingskracht van het beroep vergroten. Bedankt vrachtwagenchauffeurs! #JEBENTEENTOPPER #DVC2021

Onze chauffeurs zijn goud waard

Op de dag van de vrachtwagenchauffeur zat een van onze vrouwelijke chauffeurs, Monica Picu aan tafel om over haar baan in de cabine te praten bij de KRO-NCRV talkshow M waar Margriet van der Linden het nieuws van de dag bespreekt. Monica werkt bij ons in de brandstofdistributie in ploegendienst, dagdienst en nachtdienst. Monica vindt alles mooi aan haar vak als vrachtwagen chauffeur. Ze beschrijft de vrachtwagen als een rijdend kantoor. Alles wat je nodig hebt, heb je mee. Vooral jezelf natuurlijk. Je bent de directeur, je bent de manager, je bent de secretaresse, alles. Ze doet het werk al twintig jaar en houdt er erg van dat het uitzicht iedere keer anders is.

Voor de dag van de vrachtwagenchauffeur heeft ook Monica een prijs van ons gekregen, een verdiende verrassing . Want zoals ze zelf zegt: “Jullie gefeliciteerd met ons ;-)”

Meer aandacht voor het chauffeursvak

“Ik denk dat wij vooral van jongs af aan de kinderen moeten laten zien wat voor beroep dit is, hoe mooi dit kan zijn. Gewoon even laten zien wat wij daadwerkelijk doen. Misschien ook wel handig als je je rijbewijs gaat halen om iemand gewoon even een uurtje achter het stuur van de vrachtwagen te zetten. Gewoon aansluitend aan je rijbewijs. Om even te laten zien, kijk dit kan wel, maar dit, dit is het! Dat gevoel en dat apparaat achter je aan… Dat leer je niet uit een boekje, dat gevoel komt van binnenuit denk ik” aldus Monica over de aandacht die het chauffeursvak zou verdienen. Benieuwd naar het volledige interview met Monica? Bekijk het hier!

Ook wij zijn nog op zoek naar vrachtwagenchauffeurs voor onze tankwagens en tankcontainers! Zie hieronder onze actuele vacatures.

Vacature: Tankwagen Chauffeur

Als tankwagen chauffeur ga je brandstof laden en lossen om het wegverkeer op gang te houden. Dit is een belangrijke taak, je bent flexibel, volgt alle veiligheidsvoorschriften nauwkeurig en bent bezig met de administratie.

Vacature: Tankcontainer Chauffeur

Als tankcontainer chauffeur vervoer je voornamelijk chemicaliën naar klanten in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk. Je vertrekt op zondagavond of maandagochtend en komt op vrijdag of zaterdag weer terug. Meer informatie?

NK veiligste chauffeur finalisten naar Volvo fabriek Göteborg Zweden

Alle 25 finalisten van het NK Veiligste Chauffeur 2021 vielen dit jaar in de prijzen. Naast een ticket voor de finaledag op het TT Circuit in Assen wonnen zij ook een reis. Volvo Trucks Nederland organiseerde voor de finalisten een tweedaagse reis naar Gotenburg, Zweden.

Onze twee chauffeurs Dirk-Jan Uitbeijerse en Martin Kolff waren erbij

Twee van onze chauffeurs van de 25 finalisten van het NK veiligste chauffeur van Nederland Dirk-Jan Uitbeijerse en Martin Kolff brachten een bezoek aan de Volvo-fabriek in Göteborg in Zweden op 24 en 25 november. Een geweldige ervaring om hier de nieuwste technieken te kunnen bekijken en in bijvoorbeeld een FH16 met 750 pk te kunnen rijden.

Met inachtneming van de in Zweden geldende corona maatregelen startten de finalisten hun excursie dag met een uitgebreide rondleiding in de Volvo Trucks-fabriek. Na de rondleiding volgde een spectaculair slotakkoord op het terrein van de Volvo Experience Centre. Alle chauffeurs kregen een presentatie en mochten vervolgens op een afgesloten circuit rijden in een zelf uit te kiezen Volvo-vrachtwagen. Van elektrische varianten tot een vrachtwagen volgeladen met natte boomstammen; de keuze was reuze. Voor velen was het een bijzondere ervaring om eens in andere vrachtwagens, grotere of kleinere, te rijden. De reis was naast leuk en gezellig ook erg leerzaam.

Over het NK Veiligste Chauffeur

Veiligheid op de weg is en blijft een belangrijk thema. Vorig jaar vielen er in Europa bijna 19.000 dodelijke slachtoffers in het verkeer. Uit onderzoek blijkt dat bij ruim 90 procent van het aantal ongevallen menselijk gedrag een grote rol speelt; dat percentage moet en kan omlaag.

TVM verzekeringen maakt zich al decennialang hard voor transportveiligheid. Het NK Veiligste Chauffeur is onderdeel van de TVM Awards, een initiatief van TVM om meer bewustwording te creëren bij alle weggebruikers voor veiligheid op de weg én om tegelijkertijd waardering te tonen voor de Nederlandse beroepschauffeurs.

Winnaar NK Veiligste Chauffeur vertelt met passie over zijn werk

Onze winnaar Martin Kolff van het NK Veiligste Chauffeur 2019 voelt zich als een vis in het water in het tanktransport. Hij schrijft veiligheid met een hoofdletter V. In de preventiespecial van TVM Actueel juli 2021 vertelt Martin uitgebreid over zijn werk.

Van postbode naar vrachtwagenchauffeur

Vanaf 2006 rijdt Kolff al met tank- wagens. Eerst bij De Rijke en inmid- dels al 10 jaar voor Shell via zijn werk- gever Van Waveren Transport uit Amsterdam. Hij noemt zijn werk het leukste wat er is. Al lag dat in het begin van zijn chauffeurscarrière niet in de lijn der verwachting. Zijn vader adviseerde hem in zijn begintijd als postbode om veel rijbewijzen te halen, zodat hij altijd iets zou hebben om op terug te vallen. Dit advies sloeg hij niet in de wind. Na enkele jaren te hebben gewerkt als postbode begon Martin Kolff met een carrière als vrachtwagenchauffeur.

De overgang van een beroep waar je constant beweegt en onder de mensen bent naar urenlang alleen in een cabine zitten viel hem zwaar. “Ik bezorgde post en maakte aan de lopende band praatjes met de dorpsbewoners. Regelmatig werd ik uitgenodigd voor een bakkie koffie en zat ik even bij Jan en alleman thuis. Het viel dus wel even rauw op mijn dak om als vrachtwagenchauffeur weinig mensen te spreken en op jezelf in de cabine aangewezen te zijn. Maar alles went. Uiteraard maak ik nog ontzettend graag een praatje op locaties waar ik moet laden en/of lossen. Dat zit gewoon in me.”

Uitdagend werk, maar vooral leuk

Het is niet niks om met tienduizenden liters brandbare vloeistoffen zoals benzine of diesel te rijden. “Het is makkelijker om met een volle tankwagen te rijden, dan met een halfvolle tankwagen. Rijden met een halfvolle tankwagen vergt veel meer concentratie. Wanneer je remt, dan klotst de vloeistof achter je tegen alle kanten aan. Daardoor kan je als je niet goed genoeg remt nog wat vaart mee krijgen. Dat wil je niet.”

Het werk is in essentie in de afgelopen jaren niet veranderd. Wel is het volgens Kolff allemaal een stuk gemakkelijker geworden. Dat heeft volgens hem vooral te maken met het zogenoemde ‘snuffel- systeem’. Dat systeem zorgt ervoor dat het niet meer mogelijk is om tijdens het laden of lossen bijvoorbeeld diesel en benzine door elkaar te halen. Het systeem blokkeert de toegang wanneer er iets niet klopt. Op die manier is de kans op misstorting een stuk kleiner geworden. “Dat scheelt natuurlijk. Het werk is op het gebied van administratie en procedures wel een stuk intenser geworden. Er komt veel bij kijken op het gebied van veiligheid. Alles wordt gemonitord en in de gaten gehouden. We zijn constant met veiligheid bezig, maar dat is uiteraard een erg goede zaak.”

Lees hier het volledige artikel uit TVM Actueel

Nieuwe trekker MAN TGX 18.470 rijdt 10% zuiniger

Afgelopen week heeft onze chauffeur Erwin Mulder zijn nieuwe trekker in ontvangst genomen, de MAN TGX 18.470. Dit nieuwe model rijdt tot 10% zuiniger dan de vorige modellen.

Lager brandstofverbruik en lagere CO2 uitstoot

Om succesvol te zijn, is het noodzakelijk om de total cost of ownership (TCO) aanzienlijk te verlagen. De belangrijkste beïnvloedende factor hierbij is het brandstofverbruik dat 30% van de TCO uitmaakt. MAN heeft daarom een scala aan maatregelen genomen om de luchtstroom geleiding langs te cabine nog verder te optimaliseren. Deze maatregelen leiden tot lager brandstofverbruik en een lagere CO2 uitstoot en dat past natuurlijk helemaal in ons programma van CO2 compenseren naar reduceren.

Ongevallen voorkomen & noodrem functie

De trekker is voorzien van de volgende veiligheidssystemen:

-Lane Change Support met dode hoek hulp
-Adaptive Cruise Control Stop & Go (met afstandsregeling)  
-Lane Departure Warner (LDW)
-Noodrem assistent (EBA)

Het laatst genoemde veiligheidssysteem voorkomt ongevallen (waarschuwt de bestuurder voor een dreigende aanrijding en activeert de noodrem bij gevaar) en waarschuwt het achteropkomende verkeer (de noodrem knipper functie waarschuwt het verkeer in geval van een noodstop).

Op veiligheid wordt bij Van Waveren Transport niet bespaard. Wij wensen onze Erwin veel veilige km’s met zijn nieuwe truck!

Dag van de vrachtwagenchauffeur nieuwe datum: 9 December 2021

Update: We kijken met veel plezier terug op de zeer geslaagde eerste Dag van de Vrachtwagenchauffeur op 12 December in 2019. Zekerheid voor alles: de Dag van de Vrachtwagenchauffeur in 2021 is toch nogmaals verschoven naar 9 december 2021. De eerder geplande datum van 10 juni komt dus te vervallen.

Verplaatst vanwege Corona

Onder de huidige, beperkte corona-mogelijkheden is het nu niet mogelijk om deze dag nog een keer met zoveel leuke en ‘live’ initiatieven te vieren.

Feestmaand December

Daarom een nieuwe datum: donderdag 9 december 2021, Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Wij bij Van Waveren Transport kijken er al naar uit om onze chauffeurs in het zonnetje te zetten!

Mede mogelijk gemaakt door

De Dag van de Vrachtwagenchauffeur wordt mogelijk gemaakt door werkgevers- en werknemersorganisaties TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen en het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor het beroepsgoederenvervoer SOOB. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek en Truckstar.

NK Veiligste chauffeur 2020 verplaatst naar 2021

De uitbraak van het coronavirus heeft een enorme impact op de gehele maatschappij, maar zeker ook op de sector Logistiek en Transport. Om die reden was eerder de start van zowel de campagne van de TVM Awards als de competitie van het NK Veiligste Chauffeur al tot nader order uitgesteld. 

TVM verplaatst NK

Gezien de huidige situatie heeft TVM besloten om het NK Veiligste Chauffeur door te schuiven naar 2021. Ook het geplande evenement in Assen op 26 september 2020 komt hiermee te vervallen.

De twee andere TVM Awards (Veilig Transport en Ridder 2020) werden nog wel uitgereikt, aan respectievelijk een onderneming en een chauffeur die zich hebben onderscheiden op het gebied van veiligheid. 

De uitreiking vond kleinschalig plaats en werd gedeeld via social media. Op deze manier kon in deze zware tijd toch nog waardering getoond worden aan chauffeurs en (transport)ondernemers.

Op 11 Oktober was de laatste dag om een kandidaat te nomineren voor de TVM Awards Ridder 2020 en Veilig Transport.

Heldhaftige actie A28 bij Leusden

Tommy Heineman uit Alphen aan den Rijn won de TVM Award Ridder 2020. De beroepschauffeur krijgt de titel voor een heldhaftige actie die hij eerder dit jaar op de A28 bij Leusden verrichtte. Tommy bracht met zijn vrachtwagen de auto van een onwel geworden vrouw rustig tot stilstand tegen de vangrail.

GVT Group of Logistics wint de TVM Award Veilig Transport! Het Brabantse familiebedrijf heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de GVT Academy. In het eigen opleidingscentrum worden werknemers, onder wie zo’n 500 beroepschauffeurs, opgeleid en getraind. Onder andere vanwege dit initiatief en de algehele veiligheidscultuur binnen het bedrijf werd GVT Group of Logistics genomineerd voor de TVM Award Veilig Transport.

Met Turbo Compound besparen we in één jaar 4.000 liter diesel en zo’n 10 ton CO2

Van Waveren Transport rijdt voornamelijk tankcontainers met chemie en brandstoffen. Vier van onze 65 trucks rijden nagenoeg volcontinu. Een daarvan is een Volvo FH 460 met I-Save. Bij ruim een kwart miljoen kilometer per jaar scheelt I-Save met Turbo Compound-motor duizenden liters diesel en bespaart tonnen CO2.

Geen regulier transport

“Van onze 65 trekkende eenheden staan er 44 in onze eigen blauwe kleur. Daarmee rijden we tankcontainers met chemie op voornamelijk Benelux, Duitsland en Antwerpen, maar ook Frankrijk, Spanje en Turkije”, aldus Marga van Waveren (directeur Van Waveren Transport). “En een enkele keer gaat het naar Marokko en zelfs naar Wit-Rusland. Dat is geen regulier transport. Het komt meestal omdat de klant een spoedopdracht heeft die niet in de gewone logistieke keten past. Maar dat soort werk hebben wij wel zeer geregeld, ook op Scandinavië. De overige trucks worden gebruikt in de brandstofdistributie.”

Echt een familiebedrijf

Vader Es van Waveren richtte het bedrijf op in 1972. Inmiddels heeft hij zijn positie overgedragen aan zijn drie dochters. Want naast Marga werkt ook haar zus Annemarie in de zaak en is haar derde zus Esther mede-eigenaar. “Wij zijn écht helemaal een familiebedrijf”, vertelt Marga met enige trots. “Want mijn vader is wel met pensioen, maar hij houdt zich nog steeds bezig met de techniek. Mijn zoon Rowdy zit op de planning en Robbie Louman, onze QHSSE-manager (quality, health, safety, security, en environment, red,) is weer een neef van mij.”

Relatie met Volvo belangrijk voor continuïteit

Het merendeel van de Van Waveren-vloot bestaat uit Volvo’s. “Vandaag de dag kopen we ze zeker vanwege de goede relatie met de dealer (Volvo Group Truck Center, red.)”, vertellen Marga en Robbie. “Ons werk is veel just in time en daar willen we absoluut geen stilstand bij. Dat is waar de relatie met Volvo zo belangrijk is. Daarnaast vervangen wij preventief iets meer onderdelen dan je misschien normaal zou doen. Maar dat beetje extra onderhoud betaalt zich later terug. Wij ruilen namelijk geen voertuigen in”, vertelt Marga.

“Want vanwege dat goede onderhoud in combinatie met een jong kenteken omdat wij veel kilometers per jaar maken, weet de markt ons altijd snel te vinden als wij vervangen.”

Zoveel mogelijk kwaliteit op de meest veilige manier

“Aanvankelijk kozen wij voor Volvo vanwege de vele veiligheidsopties”, weet Marga. “Daarmee loopt het merk nog steeds voorop. Die ingebouwde veiligheid sluit uitstekend aan bij onze bedrijfsfilosofie. Alles is bij ons gericht op het leveren van zoveel mogelijk kwaliteit op de meest veilige manier. Kwaliteit en veiligheid gaan in dit soort werk hand in hand. Maar het zit ook in de genen van ons bedrijf. Zo hebben wij een SQAS-beoordeling van 96 procent.” SQAS staat voor Safety Quality Assesment System. Het is een beoordelingssysteem dat door de industrie ontwikkeld is om te kijken of een dienstverlener voldoet aan de eisen die gesteld worden met betrekking tot organisatie, kwaliteit, veiligheid en milieu. “Dat bereik je alleen maar met héél veel training van je chauffeurs”, vult Robbie aan.

ADR en BBS de standaard

“Bij ons zijn ADR en BBS de standaard. Verder doen wij natuurlijk alle code 95-trainingen die in ons straatje passen. Maar door te focussen en te sturen op het rijgedrag van de chauffeur, krijg je een zuinig rijgedrag en CO2-reductie er eigenlijk al automatisch bij.”

Inmiddels is de focus op veiligheid, milieu en klimaat, door bijvoorbeeld CO2-reductie, een soort businessmodel geworden. “Het brengt ons continuïteit. Wat wij merken, is dat het door onze hoge SQAS-beoordeling eenvoudiger is om bij sommige opdrachtgevers contracten verlengd te krijgen”, aldus Marga. ”Bij andere opdrachtgevers ben je een soort preferred supplier. Neem nu vanmorgen: er moeten plotseling drie tankcontainers naar Turkije. Bij die klant hebben we een score van 100 procent op tijd leveren en daarom vragen ze ons.”

Nog zuiniger met nieuwe I-safe motoren van Volvo

De inzet van de nieuwe I-Save motoren van Volvo past naadloos in dat plaatje. “Zeker CO2-reductie is iets waar wij ons op richten”, legt Marga uit. “Als er dan een nieuwe motor komt waarmee wij in één keer 7 procent zuiniger kunnen rijden, hebben wij daar uiteraard belangstelling voor. Want wij gebruiken dik 2 miljoen liter brandstof per jaar. 7 procent minder is goed voor duizenden liters diesel en dus tonnen CO2. Daarom hebben wij er nu vier gekocht. De verwachtingen waren natuurlijk hooggespannen. Want onze chauffeurs hebben namelijk altijd al héél goede brandstofresultaten. Niet voor niets hebben wij vier jaar op een rij of de Volvo Fuel Concept Challenge of het Shell Fuelsave Partnership gewonnen. Met daar bovenop nog de afgelopen twee jaar een eerste én een tweede plaats bij De Veiligste Chauffeur van Nederland van TVM in samenwerking met onder andere Volvo. En alleen al dit jaar hebben we weer vier Ridders van de weg-onderscheidingen.”

Maar zelfs bij een bedrijf dat altijd al heel zuinig rijdt, bleek het toch nóg beter te kunnen. “Extra training van Volvo Trucks heeft daarbij nog meer geholpen. Er is een fuelcoach gekomen die drie dagen lang met elk van de jongens op een I-Save truck heeft meegereden”, weet Robbie. “Momenteel is de gemiddelde besparing die wij bij de I-Save auto’s meten vergeleken bij de rest een 5,5 procent. En dat houden we ook goed vast. Want bij ons heeft elke chauffeur in principe zijn eigen auto. Die ken je toch het beste. Ik denk dus dat als onze jongens met I-Save toch nog weer 5,5 procent beter rijden, die gemiddeld 7 procent zeker niet overdreven is.

Inzicht in brandstof besparing

Hoeveel brandstof 5,5 procent besparing is, wordt pas écht inzichtelijk als je weet dat één van die I-Save voertuigen maar liefst 264.000 kilometer per jaar rijdt. “We hebben er in totaal vier in hetzelfde werk en dan kun je het redelijk vergelijken”, overweegt Robbie. “Die trucks worden nooit koud. Ze rijden rond de klok met wisselende bemanning en staan maar een paar dagen per jaar stil. We zien daar in één jaar met I-Save en Turbo Compound een besparing van een 4.000 liter diesel ten opzichte van de andere drie. Dat is tevens een CO2-reductie van zo’n 10 ton.”

Deze optimalisaties zijn ook van waarde voor onze chauffeurs

Daarbij vinden de chauffeurs de nieuwe motoren ook heel fijn rijden. “Wat we het meest terug horen, is dat de truck veel minder schakelt. Dat komt door het veel hogere koppel in combinatie met de langere eindreductie. De jongens ervaren dat als rustgevend, wat nog versterkt wordt door het lage toerental op kruissnelheid. Voor ons is minder schakelingen altijd prettig: het geeft minder geklots en dat is veel waard in dit werk.”

Dag van de Vrachtwagen Chauffeur – 12 Dec 2019 wij bij Van Waveren doen mee!

De dag van de Vrachtwagen Chauffeur: tijd om ook onze vrachtwagenchauffeurs in het zonnetje te zetten. Tal van bedrijven en organisaties ondersteunen dit initiatief: BP, Albert Heijn, Jumbo, TVM, Randstad, Mercedes, Scania, Etos en Gall & Gall en natuurlijk ook Van Waveren Transport. Bedankt!

Doel: een onvergetelijke dag voor al die vrachtwagenchauffeurs

Eerlijk. Oprecht. Vanuit het hart. Vol warmte. Waardering overbrengen. Want zonder al die hardwerkende chauffeurs komen al die levensmiddelen, bouwmaterialen, pakketten, kleding, containers, stukgoederen en onderdelen nergens aan. Ze zijn de onmisbare schakel in een land waar distributie centraal staat. Chauffeur zijn is een vak en wij zetten onze chauffeurs graag in het zonnetje met als doel: een onvergetelijke dag voor al die vrachtwagenchauffeurs. Samen maken we er een feestje van!

Jaarlijks terugkerend fenomeen

Sectorinstituut Transport en Logistiek en Truckstar vindt dat alle hardwerkende vrachtwagenchauffeurs van Nederland een keer in het zonnetje gezet mogen worden. Daarom is er nu de Dag van de Vrachtwagenchauffeur. Dit jaar is dat op 12 december 2019. Het wordt een jaarlijks terugkerend fenomeen, op iedere tweede donderdag van december.

Kom jij op 12 december 2019 op je werk of thuis een vrachtwagenchauffeur of bezorger tegen? Zet een oprechte dikke duim op en zeg ‘Bedankt!’. Op social media kan ook: Bedankt! #DVC2019

Dit jaar de eerste plaats voor onze NK Veiligste Chauffeur 2019: Martin Kolff

Onze chauffeur Martin Kolff uit Dirksland mag zich een jaar lang de veiligste chauffeur van Nederland noemen. Kolff kwam zaterdagmiddag op het TT Circuit in Assen als winnaar uit de bus van het NK Veiligste Chauffeur. Aan de competitie namen dit jaar ruim duizend vrachtwagenchauffeurs deel.

Vorig jaar al 2e, nu de 1e plaats voor Martin!

Kolff was in 2018, bij de eerste editie van het NK Veiligste Chauffeur, al tweede geworden, destijds achter de Fries Johannes Ritsma. ,,Er stond bij mij veel spanning op, maar die is er nu gelukkig af. Ik drink er een colaatje op. Nee, geen alcohol, want ik moet nog naar huis rijden”, sprak de chauffeur, in dienst bij Van Waveren Transport uit Amsterdam, na afloop van de competitie.

TVM Award bronzen trofee én een reis voor twee

Het NK Veiligste Chauffeur maakt dit jaar deel uit van de TVM Awards, het initiatief van TVM verzekeringen ter verbetering van de transportveiligheid. Behalve de eer verdiende Kolff met zijn overwinning een reis voor twee personen naar Brazilië. Daarnaast kreeg hij uit handen van CEO Arjan Bos de TVM Award, een 12,5 kilogram wegende bronzen trofee. Kolff: ,,Die krijgt thuis een prachtig plekje”.

Finale NK Veiligste Chauffeur op het TT Circuit

Het NK Veiligste Chauffeur begon 1 juni met een online fase met kennistoetsen en reactietests. Ook werd gedurende een langere periode het rijgedrag gemeten via een mobiele app. De 120 beste chauffeurs streden vervolgens in twee halve finales in Rijssen en Gilze om tien plaatsen in de finale. Tijdens de finale op het TT Circuit gaf een lastige manoeuvreer oefening uiteindelijk de doorslag. Het evenement werd gepresenteerd door tv-presentatrice Hélène Hendriks.

TVM Award Ridder 2019

Behalve Martin Kolff ontvingen nog twee mensen een TVM Award, hierbij helaas geen prijs voor Van Waveren Transport. Nick van Rijn uit Tuil werd uitgeroepen tot Ridder 2019, een juryprijs voor een chauffeur die dit jaar iets bijzonders heeft gepresteerd op het gebied van verkeersveiligheid. Van Rijn, werkzaam voor Bloemenexpresse De Viersprong uit Kerkdriel, zette eerder dit jaar op de A2 zijn vrachtwagen overdwars om de slachtoffers van een zwaar ongeval te beschermen en ervoor te zorgen dat ook de hulpverleners hun werk veilig konden doen.

TVM Award Veilig Transport 

De derde TVM Award was bestemd voor een (transport)onderneming die zich inzet voor verkeersveiligheid en daarmee aantoonbaar het verschil weet te maken. Deze prijs ging naar onze collega’s van Vrijbloed Transport uit Haarlem. Vrijbloed won de prijs vanwege de jarenlange focus van het bedrijf op veiligheid. Zo zijn hun voertuigen al vele jaren uitgerust met extra sensoren, camera’s en rood-witte kleuren, met daarbij de waarschuwing ‘blijf uit de dode hoek’. Ook gaat het bedrijf actief langs scholen om kinderen bekend te maken met de dode hoek van een vrachtwagen.

Vacatures